tisdag 13 februari 2018

BOKRECENSION



PIRATFÖRLAGET har gett ut boken

Boken kan bl a köpas hos ADLIBRIS

Några röster om boken:
En stark och gripande debutroman, som dessutom är brinnande aktuell.
Dan Brundin, BTJ

Oj, så bra av debutanten Ayobami Adebayo. Med varm humor målar hon bilden av kvinnoliv i Nigeria under det politiskt oroliga 1980-talet ... Hjärtskärande vackert om den unga, barnlösa Yejide.
Kerstin Särneö, Tara

Handling:
Yejide träffade sin man på universitetet och de har varit gifta i fyra år. De har ett fint äktenskap, allt som egentligen saknas i deras liv är ett barn. Yejide ber om ett mirakel, hon träffar läkare, hon går motvilligt på en krävande ceremoniell pilgrimsfärd. Men inget händer.
Släkten är bestämd, kräver ett barn och insisterar på att hennes man ska ta en till fru. Yejide känner sig förtvivlad. Hennes make försöker blidka Yejide såväl som släkten.
Men det är en omöjlig situation som kommer att leda till svartsjuka, svek och förtvivlan.
Stanna hos mig är en kärlekshistoria som utspelar sig mitt i den politiska turbulensen i Nigeria under åttiotalet. Det är en berättelse om hur skört ett äktenskap kan vara, om den enorma längtan efter barn och om hur en familj kan gå sönder. Det är också en roman om hur gamla traditioner möter en modern värld med nya värderingar.

Info om författaren:
Ayòbámi Adébáyò föddes i Lagos, Nigeria. Hon är litteraturvetare och litteraturskribent. Stanna hos mig är hennes debutroman, den fick ett fantastiskt mottagande när den utkom i Storbritannien, blev nominerad till Baileys Womens Prize for Fiction och har hyllats av recensenter och läsare.

Mitt betyg:
4/5

Så här tyckte jag om boken:
Det här är en kärlekshistoria som utspelar sig mitt i den politiska turbulensen i Nigeria under åttiotalet.
En intressant berättelse om hur skört ett äktenskap kan vara och längtan efter barn kan omkullkasta lyckan när det inte blir något. Det är en historia som jag läser med intresse genom boken och att man får inblick i hur gamla traditioner möte de nya traditionerna.
Jag upplevde boken som sorglig men värme och kärlek fanns med i berättelsen.

Man får som läsare också inblick i Yejide och Akins barndom och bakgrund som tar fram deras personligheter under resans gång med ett mycket bra beskrivande sätt och det stärker kvaliteten i historien.
På samma gång som jag tycker boken är sorglig, på samma gång speglar den också ljus. Författaren beskriver på ett bra sätt äktenskapets svåra tid som i allra högsta grad är rejält söndrat. Man följer handlingen med spänning.

Författarens berättarkonst känns rak och med ett bra språk boken igenom.
Den här boken blev aldrig seg och tråkig utan höll mig engagerad boken igenom.

En bok jag varmt kan rekommendera !


Författare:Ayobami Adebayo
Språk:Svenska
Utgiven:2017-10
Översättare:Erik MacQueen
Formgivare:Eric Thunfors
ISBN:9789164205049
Förlag:Piratförlaget
Upplaga:1
Antal sidor:341
Vikt:622 gram






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar