söndag 28 juli 2019

BOKRECENSION "KVINNA UTAN MINNE"



KVINNA UTAN MINNE


Handling:
Jag öppnar ögonen. På min högra sida sitter en oklippt pojke med hängande axlar, till vänster två flickor i tidig skolålder. Mittemot mig har jag en fånigt leende man.

Allt bra? frågar han.

Jag förstår inte. Pratar han med mig? Jag har en gaffel i min vänstra hand, en kniv i den högra. På tallriken framför mig ligger en påbörjad pannbiff, sallad och potatis. Det är som om jag satt och åt.

Mia Berggren drabbas av plötslig och oförklarlig minnesförlust. Hon minns varken familj eller vänner, har ingen aning om vem hon är. Hon genomgår omfattande undersökningar utan att läkarna hittar någon förklaring. Undan för undan tvingas hon återskapa sig själv utifrån andras förväntningar. Problemet är att hon inte gillar resultatet.

Författaren:
Karl Petter Lidbeck, född 1964 i Helsingborg, är en svensk författare. Han gick den 25 augusti 2010 ut med att det är han som är personen bakom hyllade pseudonymen Hans Koppel. Lidbeck har under sin karriär främst skrivit barnböcker, där det i hans bibliografi återfinns dryga tjugotalet sådana titlar.
Mitt betyg:
4+/5

Så här tyckte jag om boken:

Det här är en intressant och lättläst bok.
Från allra första början känner jag att den är läsvärd och när jag läst klart boken så vill jag veta mer och bara få fortsätta bland karaktärerna och historien. Då har en författare lyckats i sitt skrivande.

En tänkvärd bok där man undrar över hur livet kan te sig när en oväntad svår situation sker. Hur svårt det kan vara för anhöriga och den drabbade. Hur svårt det kan vara att riktigt förstå den drabbade.

Jag tycker boken är briljant/lysande skriven och handlingen i boken skulle faktiskt kunna vara sann.

Jag gillar verkligen Petter Lidbeck som författare. Har läst flera av hans böcker och jag får samma känsla varje gång att böckernas språk har en lättflytande text och innehållet är välkonstruerat och genomtänkt. Inget onödigt utsvävande i den här bokens text och det gillar jag. Jag tröttnar fort om det blir för utsvävande i en del böcker, men den här fångar mitt intresse hela tiden.

När jag läser grips jag av att det är ett tragiskt öde och jag tänker på att detta kan hända i verkliga livet och hur skört livet är. Det här skulle kunna hända mig och vem som helst också. 
Personerna och miljön i boken är väldigt bra och välgjorda.
Bokens omslag är tilltalande och snygg och lockar till läsning.

En bok jag varmt rekommenderar !





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar